Frissítő merülés a jeges vízben

2018. 12. 18. (kedd) 12.54

Legyen szó forró szaunában történő izzadásról, vagy jeges tóba csobbanásról, úgy tűnik, a finnek szeretik az extrém hőmérsékletet és meg vannak győződve pozitív hatásairól. 
A finnek a 60-100 °C közötti száraz melegben való szaunázást és a jég közé csobbanást felváltja gyakorolják, akár egymás után 4-5 alkalommal. A jeges fürdő és úszás pozitív hatással van a közérzetre, oldja a stresszt, segít az álmatlanság leküzdésében és enyhíti a fájdalmakat. Utóbbiról különösen azok számoltak be, akik valamilyen krónikus fájdalomtól szenvednek. A kutatási eredmények megerősítik ezeket az egészségügyi előnyöket, legfőképpen a jótékony hatását a szervezet ellenálló képességére. A jeges vízbe való csobbanás növeli az immunitást és erősíti a szervezetet, melynek köszönhetően ellenállóbbá válunk a betegségekkel szemben.  Sok finn tapasztalata, hogy a jeges vízben való úszással elkerülhető az influenza.

De mi is történik szervezetünkkel jeges vízbe merüléskor? A szimpatikus rendszer aktiválódik a hidegben, és noradrenalin szabadul fel, amiről megfigyelték, hogy fájdalomcsillapító hatást fejt ki. Az agyból felszabaduló endorfin pedig javítja a hangulatot. Egy finn kutatás szerint az asztmás tünetek is csökkennek, és a hideg vízben fürdőzőknél ritkábbak a felsőlégúti fertőzések is. A test néhány perces „fagyasztása” után a sejtek szinte újjászületnek, a szervezet regenerálódik.  Emellett fokozódik a bőr, a nyálkahártyák és a belső szervek vérkeringése, megfigyelhető az ödémák csökkenése és a gyulladáscsökkentő hormonok termelődése.



Forrás: saunafromfinland.com és termalfurdo.hu